Ο Έβρος «έπνιξε» τον φράχτη
Γιατί δεν στήθηκε ποτέ ο φράχτης του Έβρου
Πώς κατέληξε σε φιάσκο το μεγαλόπνοο σχέδιο Παπουτσή
Σχεδόν πέντε μήνες μετά την εξαγγελία του υπουργού Προστασίας του Πολίτη Χρήστου Παπουτσή για την κατασκευή φράχτη στον Βόρειο Έβρο και έναν μήνα μετά την προγραμματισμένη ολοκλήρωση της κατασκευής του, το έργο που σχεδιάζεται για να συμβάλει στην ανάσχεση των μεταναστευτικών ροών προς την Ελλάδα βρίσκεται ακόμη στα χαρτιά.
Στον άξονα Νέας Βύσσας - Καστανιών, μήκους 12,5 χιλιομέτρων, το μοναδικό χερσαίο σύνορο στην ελληνοτουρκική μεθόριο, κάτοικοι και φορείς δεν έχουν παρατηρήσει αυτούς τους μήνες καμία κινητικότητα που να υποδηλώνει ότι το έργο ξεκινά, ενώ δεν έχουν και την παραμικρή ενημέρωση από την κυβέρνηση για την εξέλιξη και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του. Ο κ. Παπουτσής ξεκαθάρισε σε πρόσφατες δηλώσεις του πως οι μελέτες έχουν ολοκληρωθεί και ο φράχτης θα γίνει, ενώ απέδωσε τις καθυστερήσεις σε γραφειοκρατικά εμπόδια, αλλά και στην απροθυμία των τοπικών αρχόντων να συνεργαστούν...»»
Η αιχμή αυτή του υπουργού αντανακλά τη στάση που κράτησαν τόσο η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης όσο και η πλειονότητα των δήμων του Έβρου, λαμβάνοντας αποφάσεις κατά της κατασκευής του φράχτη, κρίνοντάς τον ανεπαρκή και ατελέσφορο.
Σήμερα στον ακριτικό νομό, πολίτες και δημοτικοί άρχοντες είναι διχασμένοι ως προς τη σκοπιμότητα υλοποίησης του έργου. Στο βόρειο τμήμα του νομού, όπου σχεδιάζεται να στηθεί ο φράχτης, η πλειοψηφία τάσσεται υπέρ της κατασκευής, που θα απαλλάξει την περιοχή από το πιεστικό πρόβλημα, ενώ στα νοτιότερα τμήματα η κοινή γνώμη είναι αρνητική, με το αιτιολογικό ότι το συρμάτινο πλέγμα θα κατευθύνει τις μεταναστευτικές ροές στις δικές τους περιοχές.Το κλίμα αυτό αποτυπώθηκε σε δημοσκόπηση που πραγματοποίησε πρόσφατα τοπικό τηλεοπτικό δίκτυο.
Στον Δήμο Ορεστιάδας, η πλειοψηφία τάχτηκε υπέρ της κατασκευής του έργου, στους Δήμους Διδυμοτείχου και Αλεξανδρούπολης το «όχι» υπερίσχυσε ελαφρά του «ναι», ενώ στον Δήμο Σουφλίου οι δύο στους τρεις πολίτες τάχθηκαν κατά του φράχτη.
Μεγάλο το κόστος
«Πρόκειται για έργο μεγάλου κόστους, που αν θα λύσει κάποιο πρόβλημα, θα αφορά σε ένα μικρό κομμάτι 12,5 χιλιομέτρων, σε μια συνοριακή γραμμή 150 χιλιομέτρων», είπε στο «Έθνος της Κυριακής» ο δήμαρχος Σουφλίου, Ευάγγελος Πουλιλιός, και συμπλήρωσε: «Το μόνο που θα καταφέρουν είναι να μεταφέρουν το πρόβλημα στη δική μας περιοχή, όπου ήδη, με την ανακοίνωση και μόνο της κατασκευής του φράχτη, οι ροές παράνομων μεταναστών έχουν αυξηθεί κατά 30% με 40%».
Αντίθετα, στον Δήμο Ορεστιάδας, όπου χωροθετείται το έργο, το δημοτικό συμβούλιο τάχθηκε με συντριπτική πλειοψηφία υπέρ της δημιουργίας φράχτη για την ανακοπή της εισόδου των λαθρομεταναστών.
«Είναι ένα έργο που πιστεύουμε πως θα βοηθήσει. Ωστόσο, δεν έχουμε την παραμικρή ενημέρωση από το υπουργείο και δεν ξέρουμε αν θα γίνει τελικά», είπε στο «Έθνος της Κυριακής» ο δήμαρχος Ορεστιάδας, Δημήτρης Μουζάς.
Γιατί δεν στήθηκε ποτέ ο φράχτης του Έβρου
Παρουσιάστηκε πανηγυρικά ως το μέτρο που θα έδινε άμεσα λύση στο πρόβλημα της... αθρόας εισροής λαθρομεταναστών, θα εξαφάνιζε τα γκέτο και θα μείωνε αισθητά την εγκληματικότητα στο κέντρο της Αθήνας. Μάλιστα, όταν τα περασμένα Χριστούγεννα ανακοινώθηκε επίσημα, το χρονοδιάγραμμα έλεγε ότι την άνοιξη του 2011 θα έχει ολοκληρωθεί.
Σήμερα, το έργο έχει μείνει στα λόγια και ο σχεδιασμός του στα χαρτιά. Ο φράχτης του Έβρου, το μεγαλόπνοο σχέδιο του κ. Χρήστου Παπουτσή, όχι μόνο δεν έχει πάρει σάρκα και οστά, αλλά δεν έχει βρεθεί καν ο φορέας υλοποίησής του. Δεν έχει βρεθεί χρηματοδότηση, δεν έχει πάρει έγκριση οπό την Τεχνική Υπηρεσία του Στρατού και το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ενώ, όπως τονίζουν υπηρεσιακοί παράγοντες, με τα σημερινά οικονομικά δεδομένα, το σχέδιο είναι ουσιαστικά απίθανο να υλοποιηθεί αν δεν μας το κάνουν... δώρο από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω κάποιου προγράμματος.
Την ίδια ώρα ο υπουργός, που η αλήθεια είναι ότι επιθυμεί διακαώς να πραγματοποιηθεί ο φράχτης, φέρεται να δηλώνει στους συνεργάτες του ότι απλώς υπάρχουν κάποιες γραφειοκρατικές διαδικασίες οι οποίες πρέπει να ξεπεραστούν. Ωστόσο, τόσο οι αντιδράσεις όσο και το γεγονός ότι στο ταμείο του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη δεν υπάρχει... σεντ, μεταμορφώνουν το τείχος του Έβρου σε έναν αόρατο φράχτη με τους αρμόδιους φορείς να απλώνουν το χέρι στο Ταμείο Εξωτερικών Συνόρων (ΤΕΣ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να ζητήσουν χρηματοδότηση.
Μάλιστα, όπως λένε καλά πληροφορημένες πηγές, είναι τόσο δύσκολα τα πράγματα που αν, θεωρητικά, ακόμη και σήμερα βρισκόταν λύση, θα περνούσαν μήνες για να φτάσουμε στην ημέρα που θα ξεκινούσε η ανέγερση του φράχτη.
Το μεγάλο φιάσκο
Από την πρώτη κιόλας ημέρα που ο κ. Παπουτσής ανέλαβε τα ηνία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, αναζητούσε λύσεις για το τεράστιο πρόβλημα της λαθρομετανάστευσης.
Ήταν τότε που έπεσε η ιδέα να στηθεί ένας φράχτης μήκους 12,5 χιλιομέτρων μεταξύ Νέας Βύσσας και Καστανιών στον Έβρο, περιοχή που αποτελεί κύριο πέρασμα λαθρομεταναστών στην Ελλάδα. Η ιδέα θεωρήθηκε ως ιδανική λύση στην ανοιχτή πληγή της λαθρομετανάστευσης, ανακοινώθηκε επίσημα και ο Μάιος ήταν ο μήνας που θα ολοκληρωνόταν το μεγαλόπνοο σχέδιο.
Μάλιστα, οι εμπορικοί ακόλουθοι των πρεσβειών μας στην Ισπανία, στην Αμερική και τη Ρωσία, όπου υπάρχουν παρόμοιες κατασκευές, έκαναν έρευνα, εξέτασαν τις προδιαγραφές και κατέθεσαν τις απόψεις τους. Και όλα αυτά τη στιγμή που αρμόδιοι υπάλληλοι της Τεχνικής Υπηρεσίας της Αστυνομίας έκαναν τοπογραφικές και γεωγραφικές έρευνες στο σημείο, προκειμένου να συντάξουν σχετική μελέτη για την κατασκευή και το κόστος του έργου.
Οι πληροφορίες λένε ότι το συγκεκριμένο σχέδιο ολοκληρώθηκε και εστάλη στα συναρμόδια υπουργεία. «Τόσο από τις τεχνικές υπηρεσίες του Στρατού όσο και από τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Εξωτερικών δεν πήραμε ακόμη απάντηση», τονίζει στο «ΘΕΜΑ» υπηρεσιακός παράγοντας που γνωρίζει καλά την υπόθεση και προσθέτει: «Υπάρχουν πολλοί γραφειοκρατικοί σκόπελοι που πρέπει να ξεπεραστούν. Το θέμα είναι ότι η κατασκευή του συγκεκριμένου έργου έχει νόημα αν γίνει στον χρόνο του».
Μάλιστα, όταν τον περασμένο Ιανουάριο ο κ. Παπουτσής προέβη σε σχετικές εξαγγελίες, υψηλόβαθμο στέλεχος της Κατεχάκη είχε τονίσει με νόημα: «Έχουμε να αντιμετωπίσουμε ένα δίλημμα. Ή πάμε να ολοκληρώσουμε τον φράχτη στον χρόνο που πρέπει να γίνει για να έχει νόημα, που σημαίνει ότι πρέπει να ξεφύγουμε από τη γραφειοκρατία, ή διαφορετικά ακολουθούμε το γράμμα του νόμου και φτάνουμε ύστερα από έναν χρόνο να συζητάμε τα ίδια πράγματα».
Ωστόσο, όπως όλα δείχνουν, η υπόθεση όχι μόνο έχει βγει εκτός χρονοδιαγράμματος, αλλά τείνει να πέσει ολοκληρωτικά στο κενό και να μετατραπεί σε φιάσκο.
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΧΑΡΤΟΥ: Σχεδίαζαν έργο 5 εκατ. ευρώ ενώ δεν είχαν να βάλουν βενζίνη στα περιπολικά
Οι αρχικές εκτιμήσεις για τα οικονομικά στοιχεία έδειχναν πως, αν το έργο υλοποιηθεί, το κόστος του θα ξεπεράσει τα 5 εκατ. ευρώ. «Το κόστος του φράχτη, δηλαδή τσιμέντο, πάσσαλοι και σύρμα, αγγίζει το 1,5 εκατ. ευρώ. Από εκεί και πέρα το τελικό ποσό εξαρτάται από το κόστος του τεχνολογικού εξοπλισμού. Δηλαδή τι ποιότητας και πόσες θερμικές κάμερες θα τοποθετηθούν, πόσοι ανιχνευτές κίνησης, προβολείς και φωτισμός, αλλά και άλλα συστήματα ασφαλείας», εξηγεί στο «ΘΕΜΑ», πηγή της ΕΛ.ΑΣ. και προσθέτει: «Η αξία μόνο των θερμικών καμερών και των αισθητήρων θα αγγίζει τα 2 εκατ. ευρώ». Επίσης ένα μεγάλο ποσό θα δαπανηθεί για τη δημιουργία τουλάχιστον δύο επιχειρησιακών κέντρων στα οποία θα υπάρχουν όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα αλλά και οι δυνάμεις ταχείας επέμβασης.
Τα χρήματα που απαιτούνται για την κατασκευή του τείχους, όπως λένε αυτοί που γνωρίζουν καλά την υπόθεση, είναι αδύνατον να βρεθούν από το συγκεκριμένο υπουργείο, το οποίο εδώ και πολλούς μήνες, βρίσκεται σε τέτοια ένδεια, που αδυνατεί να καλύψει ακόμη και τις βασικές ανάγκες της Αστυνομίας.
Έτσι, εμφανίστηκαν τα πρώτα σύννεφα στην υλοποίηση του έργου, ενώ οι αντιδράσεις πολλών φορέων, οργανώσεων αλλά και βουλευτών κάνουν ακόμη πιο δύσκολη τη διαδικασία.
Πηγές: ΕΘΝΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ (Βασίλης Ιγνατιάδης)
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ (Δημήτρης Πώποτας, Άρια Καλύβα)