Νέα

Ηλίας Πετρόπουλος - Ένας Κόσμος Υπόγειος

  • Μέλος που άνοιξε το νήμα -
  • Ημερομηνία ανοίγματος
  • Απαντήσεις 37
  • Εμφανίσεις 7K
  • Tagged users Καμία
  • Βλέπουν το thread αυτή τη στιγμή 1 άτομα (0 μέλη και 1 επισκέπτες)

vavel84

Μέλος
Εγγρ.
2 Δεκ 2009
Μηνύματα
175
Κριτικές
36
Like
2
Πόντοι
11
Εξαιρετος ο Πετροπουλος με εργα επίσης εξαιρετικα και ανεπαναληπτα.
 

trikardos

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
18 Σεπ 2008
Μηνύματα
11.073
Like
31
Πόντοι
166
Η ιστορία μιας συνέντευξης

Το κείμενο της συνέντευξής του στο περιοδικό «Επόχα» (14/3/1992) μας το έστειλε από το Παρίσι ο Ηλίας Πετρόπουλος, με ένα χειρόγραφο συνοδευτικό σημείωμα, όπως συνήθιζε. Το σημείωμα έφερε ημερομηνία «Πρωταπριλιά 1992» και οι οδηγίες του συγγραφέα όπως πάντα σαφείς:

«Εσωκλείω τα αναγκαία. Δεν δακτυλογράφησα τις αυτονόητες ερωτήσεις, διότι, ασφαλώς, θα κάνετε δικιά σας δημοσιογραφική ανασύνθεση. Το περιοδικό των Σκοπίων λέγεται Επόχα (με κυριλλικά: ΕΠΟΧΑ). Να μην ξεχάσετε το όνομα της Λιλιάνας Κότεβσκα -είναι εκεί γνωστή μεταφράστρια. Καλήν αντάμωση, λοιπόν!» Το σημείωμα έκλεινε με την υποσημείωση ότι «η συνέντευξη είναι αποκλειστικότητα για την "Ε"».

Με τον Ηλία Πετρόπουλο γνωριζόμασταν από την εποχή του περιοδικού «Σχολιαστής». Αφορμή ήταν μια συνέντευξη που του είχε πάρει ο Γιώργος Αλλαμανής, συνεργάτης τότε του περιοδικού, με θέμα τους «Εβραίους της Θεσσαλονίκης», και αφορούσε την επίσημη αποσιώπηση της παρουσίας των Εβραίων στην πόλη κατά τη διάρκεια των εορτών του 1985 για την επέτειο των 2.300 χρόνων της. Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στο τ. 36 του «Σχολιαστή» (Μάρτιος 1986). Από τότε ο συγγραφέας και λαογράφος έστελνε τακτικές συνεργασίες στο περιοδικό. Η συνεργασία μας -και με ορισμένους από μας στενή φιλία- συνεχίστηκε και όταν έκλεισε το περιοδικό και δημιουργήθηκε η στήλη του «Ιού» στην «Ε».

Η συνέντευξη στο «Επόχα» έχει τίτλο «Παρανοϊκή αντιμετώπιση της βαλκανικής πραγματικότητας» και καταλαμβάνει τρεις σελίδες του περιοδικού.

Ορισμένες αναγκαίες διευκρινίσεις για το περιεχόμενο της συνέντευξης:

- Η απόφαση του Πετρόπουλου να εγκαταλείψει την Ελλάδα πάρθηκε το 1975. Είχαν προηγηθεί τρεις καταδίκες του επί χούντας και πολύμηνη φυλάκισή του. Το 1968 καταδικάστηκε σε πολύμηνη φυλάκιση στο Γεντί Κουλέ για τα «Ρεμπέτικα Τραγούδια» του, ένα έργο που σήμερα θεωρείται κλασικό. Το Μάιο του 1972 κλείστηκε στον Κορυδαλλό με πεντάμηνη φυλάκιση για το βιβλίο «Καλιαρντά», δηλαδή το λεξικό της αργκό των ομοφυλόφιλων του περιθωρίου. Ενα μήνα αργότερα καταδικάστηκε σε επτάμηνη φυλάκιση για τη λέξη «αιδοίον» που περιείχε το ποίημά του «Σώμα» που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Τραμ». Αλλά και μετά την πτώση της δικτατορίας δεν έπαψαν οι διώξεις. Μόλις κυκλοφόρησε το «Εγχειρίδιον του καλού κλέφτη» (1979, εκδ., «Νεφέλη») θεωρήθηκε πορνογράφημα, κατασχέθηκε και ο Πετρόπουλος καταδικάστηκε πάλι σε δεκαοκτώ μήνες φυλάκιση. Είχε όμως ήδη εγκατασταθεί οριστικά στο Παρίσι.

- Ο Πετρόπουλος αναφέρει ότι η συγκέντρωση της Θεσσαλονίκης στις 14 Φεβρουαρίου 1992 ήταν οργανωμένη απ' όλα τα κόμματα. Στην πραγματικότητα δεν μετείχε το ΚΚΕ, το οποίο διατηρούσε εκείνη την εποχή μια απόσταση από τον κυρίαρχο εθνικιστικό λόγο.

- Η υποστήριξη στον Θεόδωρο Αγγελόπουλο αναφέρεται βέβαια στην περιπέτεια του σκηνοθέτη κατά τα γυρίσματα της ταινίας «Το μετέωρο βήμα του πελαργού» στη Φλώρινα. Οι αναφορές του σεναρίου στα σύνορα που χωρίζουν (και σκοτώνουν ή τρελαίνουν τους ανθρώπους) ερμηνεύτηκαν από τις επαγρυπνούσες υπηρεσίες του υπερεθνικόφρονα μητροπολίτη Καντιώτη ως έμμεση υποστήριξη των Σλαβομακεδόνων. Από τη Μητρόπολη Φλώρινας οργανώθηκαν λαϊκά συλλαλητήρια και δημιουργήθηκε κλίμα τρομοκράτησης των παραγόντων της ταινίας.

- Η σκηνοθέτιδα και συγγραφέας Φρίντα Λιάπα αντιμετώπιζε την ίδια περίοδο την επίθεση συντηρητικών κύκλων (και της Εκκλησίας βέβαια) για την ταινία της «Τα χρόνια της μεγάλης ζέστης» (1991). Τον Ιανουάριο του 1992 ο τότε σύμβουλος Κινηματογραφίας του ΥΠΠΟ, Απόστολος Δοξιάδης, ζητάει την εξαίρεση της ταινίας από τα κρατικά βραβεία, καταγγέλλοντας ότι, κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, κακοποιήθηκε ένα ανήλικο παιδί για τις ανάγκες μιας σκηνής. Με τη βοήθεια εφημερίδων και καναλιών προκλήθηκε τρομερό σκάνδαλο και ασκήθηκε αυτεπάγγελτη δίωξη εις βάρος της Λιάπα και της μητέρας του παιδιού. Η Μελίνα Μερκούρη, ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο Ζυλ Ντασσέν, ο Θάνος Μικρούτσικος, ο Νίκος Κούνδουρος αντέκρουσαν τη συκοφαντία. Η υπόθεση πήγε με βούλευμα λίγους μήνες αργότερα στο αρχείο, αλλά η Λιάπα ήταν ήδη βαριά άρρωστη με όγκο στον εγκέφαλο και πέθανε τον Οκτώβριο του 1994.
Στο εισαγωγικό της σημείωμα η Κότεβσκα σημειώνει: «Ο έλληνας συγγραφέας Ηλίας Πετρόπουλος ο οποίος πριν είκοσι χρόνια εγκατέλειψε την Ελλάδα και ζει στο Παρίσι αναλύει τις ρίζες της ελληνικής παράνοιας και του σοβινισμού. Η συνάντηση με τον Ηλία Πετρόπουλο, αυτοεξόριστο έλληνα ποιητή και συγγραφέα, συμπίπτει με την οργάνωση του συλλαλητήριου στη Θεσσαλονίκη που είναι η πιο πρόσφατη έκφραση του σοβινισμού στην Ελλάδα. Ξεκινώντας από το γεγονός ότι με μια συζήτηση δεν μπορεί να αποφασιστεί το μέλλον κάποιου λαού, πήρα το θάρρος να αναταράξω τη μοναχική ψυχή του δημιουργού, απλά κινούμενη από την επιθυμία να μοιραστώ τη γνωριμία μαζί του με όλους εκείνους τους αναγνώστες, οι οποίοι πιστεύουν και αναγνωρίζουν μια μοναδική δύναμη - τη δύναμη της ψυχής. Για τον εαυτό του λέει ότι δεν ανήκει σε κανέναν και ότι ο μοναδικός του οδηγός είναι η δουλειά».



- Ποιο είναι το μυστικό της αυτοεξορίας σας;

«Η ελευθερία. Η ελευθερία να γράφεις χωρίς φοβίες και η ελευθερία να δημοσιεύεις χωρίς νομικές συνέπειες. Ανέκαθεν ήθελα να φύγω από την Ελλάδα για να μπορέσω να ανασάνω. Τελικώς, ξεκίνησα να φύγω την εποχή της Χούντας, αλλά δεν μου έδοσαν διαβατήριο. Κατάφερα να φύγω το 75. Ποτέ δεν ξαναγύρισα στην χώρα μου».

- Το δοκίμιό σας για τη νοσταλγία και τη Θεσσαλονίκη ξεκινά με την εικόνα ελληνικής κατοχής της πόλης, το 1912. Ποιο είναι το περιεχόμενο των παιδικών σας αναμνήσεων;

«Η οικογένειά μας ανέβηκε "υποχρεωτικά" από την Αθήνα στην Θεσσαλονίκη, αφού ο πατέρας μου (ένας ασήμαντος δημόσιος υπάλληλος) πήρε μετάθεση για την βόρεια Ελλάδα. Αυτό έγινε στις αρχές της δεκαετίας του '30.
Συνεπώς, εγκατασταθήκαμε τότε σε μια Θεσσαλονίκη που ήτανε, ακόμη, η μεγάλη πολυεθνική πόλη, όπου κυριαρχούσε το εβραϊκό στοιχείο.
Οι εβραίοι, οι έλληνες, οι αρβανίτες (τους λέγαμε: αρναούτηδες), οι σέρβοι, οι αρμένηδες, οι σλαβομακεδόνες, οι βούργαροι, οι ρουμανόβλαχοι, οι λαζοί (άλλοι ήσανε ελληνόφωνοι κι άλλοι τουρκόφωνοι), οι καραμαλήδες (ορθόδοξοι τουρκόφωνοι από το εσωτερικό της Μικράς Ασίας), οι ντονμέδες (εξισλαμισθέντες εβραίοι), οι φραγκολεβαντίνοι. Ολες αυτές οι εθνότητες ζούσαν σε αρμονία. Στην Θεσσαλονίκη δεν υπήρχαν γκέτο. Οι εθνότητες ήσανε οργανωμένες με διάφορους τρόπους: γειτονιά, επάγγελμα, ενορία (γύρο σε μιαν εκκλησία, ή χάβρα, ή τζαμί). Υπήρχε μια ιδιάζουσα κάθετη και οριζόντια κοινωνική διάταξη. Οι άνθρωποι γνωριζόντουσαν από τις εθνικές τους ενδυμασίες. Οι καβάσηδες ήσαν αρβανίτες, οι φουρνάρηδες ηπειρώτες, οι σέρβοι είχαν πολλά ζαχαροπλαστεία, οι αρμένηδες είχαν το μονοπώλιο του καφέ, οι πλανόδιοι γαλατάδες ήσαν βλάχοι... Βέβαια, θυμάμαι τα πρώτα μου παιδικά χρόνια στην Αθήνα, που στο σπίτι μας την θεωρούσαμε σαν αληθινή πατρίδα μας. Εκείνη την μακρινή εποχή οι παλιοελλαδίτες αντιμετώπιζαν σαν αποικία την Βόρεια Ελλάδα. Αλλωστε, τους κάτοικους της Βόρειας Ελλάδας τους αποκαλούσαν "βούργαρους". Η σχετική παράδοση συνεχίζεται, μέχρι σήμερα, στα γήπεδα του φουτ-μπολ: κάθε φορά που μια ομάδα της Θεσσαλονίκης κατεβαίνει στην Αθήνα οι αθηναίοι θεατές ουρλιάζουν "έξω οι βούργαροι" και άλλα χειρότερα».

- Μετά τη διαίρεση της Μακεδονίας αυτή η βαλκανική μητρόπολη μετατρέπεται σε επαρχιακή πόλη;

«Πράγματι, από την στιγμή που η Θεσσαλονίκη έχασε την βαλκανική της ενδοχώρα ξέπεσε οικτρά. Παράδειγμα: πριν τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ήταν γεμάτο από ξένα πλοία. Μετά το 1925-1930 τα ξένα πλοία δεν είχανε κανένα λόγο να "πιάσουν" Θεσσαλονίκη. Υστερα από την απώλεια της βαλκανικής ενδοχώρας επακολούθησε κι ένα άλλο θανάσιμο πλήγμα: περίπου 40.000 εβραίοι εγκατέλειψαν για πάντα την Θεσσαλονίκη».

- Πώς αποφασίσατε να στραφείτε στη λαογραφία;

«Οι λαογράφοι αρχίζουν να γράφουν πολύ αργά - συνήθως μετά τα πενήντα τους. Είχα την τύχη ν' αρχίσω το γράψιμο σχετικώς νωρίς. Δουλεύω πάντα πάνω σε θέματα που αγνοούν, ή περιφρονούν, οι πανεπιστημιακοί. Ετσι, δουλεύοντας ουσιαστικώς δίχως βιβλιογραφία, ανατρέχω πάντα στην μνήμη μου, που την χρησιμοποιώ σαν τράπεζα πληροφοριών. Είχα αρχίσει να μαζεύω παλιές φωτογραφίες από τα φοιτητικά μου χρόνια, γύρο στο '50. Ετσι, μου είναι σχετικά εύκολο να δημοσιεύω διάφορα βιβλία για τη Θεσσαλονίκη. Ομως, το πρόβλημα είναι αλλού: δεν μπορείς να γράψεις τις λεζάντες των φωτογραφιών αν δεν κατέχεις απόλυτα την τοπογραφία της Παλιάς Σαλονίκης - μια τοπογραφία που έχει εξαφανιστεί εδώ και τριάντα χρόνια».

- Ποιοι είναι οι συγγραφείς που σας έχουν επηρεάσει περισσότερο;

«Δεν νομίζω ότι έχω δεχθεί συγκεκριμένες επιρροές από συγκεκριμένους συγγραφείς. Ο θεωρητικός οπλισμός μου και η ποιητική μου παιδεία βασίζεται κυρίως στην ελληνική και νεοελληνική γραμματολογία. Η γλώσσα μου είναι τα ελληνικά. Δουλεύω με αυτή τη γλώσσα. Για να μάθω καλά ελληνικά έπρεπε να μελετήσω προσεκτικά πώς μιλάει ο λαός μας και έπρεπε να διαβάσω τους έλληνες ποιητές και πεζογράφους. Από τους παλιούς αγαπώ τον Καβάφη, τον Κάλβο, τον Καρυωτάκη, τον Παπαδιαμάντη, τον Ροΐδη, τον Βιζυηνό. Δεν μου αρέσει καθόλου μήτε ο Καζαντζάκης, μήτε ο Ρίτσος. Προτιμώ άλλους: τον Αναγνωστάκη, τον Καρούζο, τον Εμπειρίκο, τον Γονατά, τον Ελύτη...»

- Και από τους ευρωπαίους;

«Απεχθάνομαι το περιβόητο esprit francais. Ωστόσο, υπάρχουν κάποιοι γάλλοι συγγραφείς που αγαπώ. Και πριν απ' όλους τον Σταντάλ. Θαυμάζω τους ρώσους κλασικούς, την αμερικάνικη λογοτεχνία εν γένει, καθώς και την αγγλική, τους μεγάλους ιταλούς συγγραφείς, ορισμένους σκανδιναβούς (τον Κνουτ Χάμσουν, τον Στρίνμπεργκ), ορισμένους γερμανούς (λέω "ορισμένους" γιατί λόγου-χάρη ο Τουχόλσκι με εντυπωσιάζει περισσότερο από τον Μπρεχτ)».

- Μια από τις πιο τραγικές περιόδους της Ελλάδας είναι η περίοδος του εμφυλίου πολέμου (1946-49). Οι αναμνήσεις σας από εκείνη την περίοδο;

«Ωχ! Το 1990 εδημοσίευσα το βιβλιαράκι "Πτώματα, πτώματα, πτώματα", όπου μιλάω για την γερμανική Κατοχή (1941-1944) και για τον Εμφύλιο Πόλεμο (1946-1949). Νομίζω ότι, η Γιουγκοσλαβία και η Ελλάδα είχανε τα πιο ισχυρά κομουνιστικά κόμματα της πολεμικής περιόδου. Το ελληνικό κομουνιστικό κίνημα πνίγηκε στο αίμα. Ομως, η χειρότερη περίοδος που περάσαμε, εμείς οι αριστεροί, ήταν η κρυπτοδικτατορία του Καραμαλή (1955-1963) - κι όχι ο Εμφύλιος Πόλεμος, ή η δικτατορία της Χούντας...»

- Γνωρίζετε το γεγονός ότι περίπου 28 χιλιάδες παιδιά μετά τον εμφύλιο πόλεμο είχαν διασκορπιστεί ως πρόσφυγες σ' όλο τον κόσμο;

«Το ξέρω πολύ καλά. Αλλά αυτά τα αρπαγμένα παιδιά δεν καταγόντουσαν μόνο από την Μακεδονία. Και ήσανε στην πλειοψηφία τους ελληνόπουλα από διάφορες περιοχές της Βόρειας Ελλάδας. Και το σπουδαιότερο: η ελληνική φασιστική Δεξιά (υπό την προστασία της βασίλισσας Φρειδερίκης) άρπαξε χιλιάδες άλλα παιδιά και τάκλεισε σε σχολεία-φυλακές που υπήρχαν σ' όλη την Ελλάδα, από την Θεσσαλονίκη ως την Ρόδο».

- Πώς εκτιμάτε την ήττα του Δημοκρατικού Στρατού και του στρατηγού Μάρκου, ο οποίος πρόσφατα αναπαύθηκε;

«Δεν μπορείς να απαντήσεις σε δυο-τρεις αράδες πάνω σε ένα τόσο δύσκολο θέμα. Σήμερα ξέρουμε, πια, ότι ο Στάλιν είχε εγκαταλείψει τους έλληνες αντάρτες, και, ότι, επίσης, ο Τίτο είχε πάψει να ενισχύει τον Δημοκρατικό Στρατό, και, επιπλέον, το καλοκαίρι του '49 είχε αφήσει τον ελληνικό στρατό να μπει στο έδαφος της Γιουγκοσλαβίας και να χτυπήσει πισώπλατα τους αντάρτες. Ο Μάρκος στην κατοχή και στον Εμφύλιο Πόλεμο έπαιξε έναν καλό ρόλο. Ομως, ούτε αυτός κατάφερε να αποτρέψει τους κομουνιστές από την μέθοδο των πολιτικών δολοφονιών».

- Εσείς αντιδράσατε γράφοντας ενάντια στον επίσημο ελληνικό σοβινισμό. Πώς ερμηνεύετε την εμφάνισή του;

«Πιστεύω ότι ο ρατσισμός είναι ένα φυσιολογικό φαινόμενο και ότι είναι αδύνατον να τον ξεριζώσουμε. Και ακριβώς γιαυτό, απαιτείται ένας συνεχής και έντονος αγώνας εναντίον του ρατσισμού, που, ως γνωστόν, εμφανίζεται με πολλές μορφές. Ο νεοελληνικός ρατσισμός οφείλεται, κατά μεγάλο μέρος, στην παιδεία μας που οδηγεί τα ελληνόπουλα στην παρανοϊκή αντιμετώπιση της βαλκανικής πραγματικότητας. Νομίζω ότι, το καλύτερο αντίδοτο κατά του ρατσισμού είναι η βαθιά γνωριμία μεταξύ των λαών.

Οσο για τους τάφους των βογομίλων της Βεύης, τους είδα με τα μάτια μου και τους εδημοσίευσα και στην Αθήνα και στο Παρίσι. Εννοείται πως η Μελίνα Μερκούρη δεν απάντησε ποτέ ούτε στην επίσημη επιστολή μου, ούτε στα άρθρα μου. Ετσι, η ψευτοσοσιαλίστρια υπουργίνα "απόδειξε" πως οι σλάβοι δεν πατήσανε ποτέ το "ιερόν έδαφος" της Ελλάδας!»

- Ποιες είναι οι αναμνήσεις σας από την περίοδο της στρατιωτικής χούντας στην Ελλάδα;

«Η δικτατορία των συνταγματαρχών ήτο περισσότερο γελοία, παρά σκληρή. Ναι, υπήρξαν πολλές περιπτώσεις βασανισμού. Αλλά, όταν ο Καραμαλής ήταν πρωθυπουργός είχαμε πολύ περισσότερους βασανισμούς. Με την μικρή διαφορά ότι, τότε, εβασάνιζαν τους κομουνιστές, ενώ ο Παπαδόπουλος "απετόλμησε" να βασανίζει πολίτες "πρώτης κατηγορίας" που ανήκαν στο Κέντρο, ή και στην Δεξιά. Αυτοί οι μπουρζουάδες, όταν βρέθηκαν στα μπουντρούμια της Ασφάλειας, ανακάλυψαν κα-τά-πλη-κτοι ότι η Αστυνομία είχε το "δικαίωμα" να βασανίζει, χρησιμοποιώντας επί τούτω ειδικευμένο προσωπικό, εργαλεία κτλ. Σήμερα στην Ελλάδα επανήλθαμε στα παλιά κλασικά βασανιστήρια. Ποτέ μου δεν επίστεψα στην αφέλεια των μπουρζουάδων».

- Η διένεξη μεταξύ του ορθόδοξου κλήρου και των περισσότερων Ελλήνων καλλιτεχνών είναι παρούσα στον 20ό αιώνα-τα παραδείγματα με τον Καζαντζάκη, η τελευταία ταινία του Αγγελόπουλου... Ποια είναι η προσωπική σας εμπειρία από αυτό το χώρο;

«Είμαι άθεος. Σιχαίνομαι τους παπάδες. Αυτομάτως είμαι στο πλευρό του σκηνοθέτη Αγγελόπουλου (καθώς, βεβαίως, και της Λιάππα), που προσπαθούν να τους τρομοκρατήσουν κάποιοι μητροπολίτες και κάποια τσογλάνια της Νέο-ορθοδοξίας. Η διένεξη του Καζαντζάκη με την Εκκλησία δεν είχε πολύ μεγάλη σημασία. Ο Καζαντζάκης δεν υπήρξε επαναστάτης. Στον τάφο του βλέπεις έναν πανύψηλο σταυρό. Πολύ σημαντικότερες ήσανε οι περιπτώσεις του Ροΐδη και του Λασκαράτου, που τους αφόρισε η Εκκλησία. Ο Ροΐδης είναι, πιθανότατα, ο σπουδαιότερος Ελληνας πεζογράφος. Και ο πιο καλλιεργημένος».

- Σήμερα είμαστε μάρτυρες μιας μαζικής εκδήλωσης σοβινισμού με τη διοργάνωση του συλλαλητηρίου στη Θεσσαλονίκη, το οποίο στρέφεται ενάντια στη διεθνή αναγνώριση της Δημοκρατίας της Μακεδονίας, μιας πρώην γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας. Πώς βλέπετε αυτό το πρόβλημα;

«Η μεγάλη λαϊκή συγκέντρωση της Θεσσαλονίκης (η οργανωμένη από ΟΛΑ τα κόμματα!!!) ήταν μια σχιζοφρενική και επικίνδυνη εκδήλωση. Οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης δεν ξέρουν (ή παριστάνουν πως δεν ξέρουν) τι είναι οι σλαβομακεδόνες και ποιούς λέγαμε σλαβομακεδόνες. Η μάφια των πουλημένων καθηγητών των πανεπιστημίων έπραξε το παν για να αποδείξει την "ελληνικότητα" της Μακεδονίας, ενώ συχνά οι καθηγητές δεν είναι σε θέση να αποδείξουν την "ελληνικότητα" του εαυτού τους. Αυτό ισχύει για τον Καραμαλή που μιλάει απαίσια την γλώσσα μας (νομίζω ότι η μάνα του μίλαγε βουργάρικα και ο πατέρας του τούρκικα), για τον αρχαιολόγο Μανόλη Ανδρονίκογλου (ή κάπως έτσι...) και για όλους τους όψιμους "έλληνες", που, από κόμπλεξ μειονεξίας, παριστάνουν τους σούπερ-πατριώτες».

- Ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής από την αρχή αυτού του έτους γράφει επιστολές προς τους ευρωπαίους εταίρους του για να στρέψει την προσοχή τους προς το ζήτημα της Μακεδονίας, όπου και ο ίδιος έχει γεννηθεί. Η Ευρώπη θα τον ακούσει ή όχι;

«Στην Ευρώπη δεν μετράει η υπογραφή του Καραμαλή. Η Ευρώπη περνάει μιαν οδυνηρή μεταβατική περίοδο, όπου, αναγκαστικώς, έχει εμπλακεί και το βαλκανικό πρόβλημα. Η Ελλάδα, μη διαθέτοντας μιαν εθνική στρατηγική, προσπαθεί να αντιδράσει με σπασμωδικά διπλωματικά μέσα. Νομίζω ότι, η Ελλάδα έχει χάσει το παιχνίδι εκ των προτέρων. Αυτό που προέχει στην ευρύτερη περιοχή Βαλκάνια/Μαύρη Θάλασσα/Κασπία είναι η Τουρκία, που, ολοταχώς, αποβαίνει μια μεγάλη δύναμη. Οι έλληνες πολιτικάντηδες αδυνατούν να στοχαστούν πάνω στις νέες προοπτικές και, υπακούοντας σε μια τιποτένια δημαγωγική τακτική, αφήνονται στην γοητεία του εθνικισμού και του ρατσισμού. Η ελληνική κυβέρνηση έχει, ήδη, συναντήσει το νέο κράτος της Μακεδονίας σε αρκετές διεθνείς συμβάσεις, αλλά τώρα ήρθε η ώρα να αρνηθεί αυτό το κράτος. Η ελληνική κυβέρνηση είναι εξίσου τυφλή και στα εξωτερικά και στα εσωτερικά θέματα. Θέλω να πω ότι, ίσως δεν είμαστε πολύ μακριά από την μέρα που οι κρητικοί θα απαιτήσουν την ανεξαρτησία της Κρήτης».

- Τι σημαίνει για σας η Μακεδονία;

«Οι κούρδοι γυρίζουν, εκεί, ανάμεσα Αρμενία και Μεσοποταμία, πολύ πριν από την εποχή του Ξενοφώντα. Οι κούρδοι δεν κατάφεραν να αποχτήσουν δικό τους σπίτι. Ομως, οι μακεδόνες της πρώην Γιουγκοσλαβίας μπόρεσαν να χτίσουν την δικιά τους ανεξάρτητη Μακεδονία. Οι νεοέλληνες φρονούν πως είναι κληρονόμοι της αρχαίας Ελλάδας και του Βυζαντίου και ότι μπορούν να διεκδικούν μονοπωλιακώς την λέξη "Μακεδονία". Επίσης, οι νεοέλληνες επιμένουν να ονομάζουν την Ισταμπούλ: 'Κωνσταντινούπολη'. Οι συμπατριώτες μου θα αναγκαστούν να πιούν πολλά πικρά ποτήρια».
 

ΠΥΡΑΥΛΟΣ

Τιμημένος
Εγγρ.
1 Δεκ 2009
Μηνύματα
3.274
Κριτικές
104
Like
2.757
Πόντοι
7.783
Το αφιερώνω εξαιρετικά σε όλους τους πρωκτόφιλους:

Πούστης τον πούστη αγαπά,
πουτάνα την πουτάνα,
κι ο Γιώργης ο κολομπαράς,
τους παίρνει όλους σβάρνα...


Από το "Παροιμίες του υποσκόσμου" του αείμνηστου Ηλία Πετρόπουλου, που εκδόθηκε το 2002, δηλ. ένα χρόνο πριν το θάνατό του και το διασκορπισμό της στάχτης του στους υπονόμους των Παρισίων.
 

neos123

Μέλος
Εγγρ.
18 Ιαν 2010
Μηνύματα
8.951
Κριτικές
1
Like
12
Πόντοι
66
σαββατο πρωι ε? :grin:
 

ΠΥΡΑΥΛΟΣ

Τιμημένος
Εγγρ.
1 Δεκ 2009
Μηνύματα
3.274
Κριτικές
104
Like
2.757
Πόντοι
7.783

Το ντοκυμαντέρ "Ηλίας Πετρόπουλος - Ένας κόσμος υπόγειος", διάρκειας 61', σκηνοθεσίας Καλλιόπης Λεγάκη, στο οποίο συντελεστές ήταν και ο ίδιος ο Πετρόπουλος λίγο πριν το θάνατό του.
 

paiktoura

Ανώτερος
Εγγρ.
16 Σεπ 2006
Μηνύματα
1.297
Κριτικές
29
Like
3.334
Πόντοι
6.495
Κύριε Πύραυλε, θα συνεισφέρω στην έρευνά σας ανασύροντας μια παλαιότερη αναφορά μου στον συγγραφέα, κι όταν βρω χρόνο θα επανέλθω με κάτι καινούργιο  :boobies:


Οι εύλογες απορίες μου με οδήγησαν στην αγορά του βιβλίου "Το μπουρδέλο", του Ηλία Πετρόπουλου (εκδ. Νεφέλη 1991, πρώτη έκδοση το 1980, δεν ξέρω εκδόσεις).

Αναφέρει εκεί ο Πετρόπουλος: "Υπάρχουν πολλών ειδών οίκοι ανοχής... ΄Τύπος μπορντέλο-καμαρούλα (μία πόρνη), τύπος μπορντέλο-σπιτάκι (μία πόρνη), τύπος μπορντέλο-οικία (λίγες πόρνες), τύπος μπορντέλο-ξενοδοχείο (πολλές πόρνες), τύπος μπορντέλο-στρατώνας (πολλές πόρνες), συνδυασμός μπουρδελογειτονιά (ομάδα οίκων ανοχής), συνδυασμός μπουρδελοπολιτεία (αυτόνομος οικισμός πορνών)"...

Σύμφωνα με τον συγγραφέα "... η Τρούμπα ήαν μια υπική μπουρδελογειτονιά. Ωστόσο, η μεγαλύτερη μπουρδελογειτονιά βρισκότανε στα Τρίκαλα και περιελάμβανε 42 οίκους ανοχής... Μόνον μία μπουρδελοπολιτεία υπήρξε στην Ελλάδα: η ξακουστή Μπάρα της Θεσσαλονίκης... Οίκοθεν νοείται ότι στην Μπάρα ξέδιναν όλοι οι χωριάτες του μακεδονικού κάμπου, ο υπόκοσμος του Βαρδαρίου, οι φτωχομπεκιάρηδες και η φανταρία. Ωστόσο, η Μπάρα εγνώρισε ημέρες δόξης κατά την πολεμική περίοδο του 1912-1918 και, επίσης, κατά την πολεμική περίοδο 1940-1949. Στην πρώτη περίπτωση, μετά τους ξελιγωμένους στρατιώτες μας του 1912-1913, έχουμε τις πολυεθνείς στρατιές των Συμμάχων. Στη δεύτερη περίπτωση, η Μπάρα γνωρίζει μιαν ακμή από τις βίζιτες των αγροτών που κατέβαζαν τα προϊόντα τους στην πεινασμένη Θεσσαλονίκη, από τις βίζιτες των ταγματασφαλιτών και μαυραγοριτών, από τις βίζιτες των στρατιωτών και των ανταρτοπλήκτων του εμφυλίου πολέμου. Μετά το '49 η Μπάρα ξέφτισε μια για πάντα...".
 

amjik

Τιμημένος
Εγγρ.
12 Μαΐ 2008
Μηνύματα
45.691
Κριτικές
61
Like
43.720
Πόντοι
22.785
"Το μπουρδέλο", του Ηλία Πετρόπουλου ..... σούπερ βιβλίο
έχει περίωπη θέση (μέ μεγάλη κοινωνική έκτίμηση) άπό τήν άφεντιά μου
καί τούς όμοιδεάτες !!!!
 

paiktoura

Ανώτερος
Εγγρ.
16 Σεπ 2006
Μηνύματα
1.297
Κριτικές
29
Like
3.334
Πόντοι
6.495
Μόνο που αναφέρεται κυρίως στη Θεσσαλονίκη...
 

alex71

Ανώτερος
Εγγρ.
5 Σεπ 2010
Μηνύματα
154.320
Κριτικές
1
Like
32.285
Πόντοι
8.006
Ο Ηλίας Πετρόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1928, σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης και εγκαταστάθηκε στο Παρίσι το 1973. Πνεύμα ανήσυχο και ερευνητικό, πολέμιος των ακαδημαϊκών και του κατεστημένου, ο Πετρόπουλος ήταν ο πρώτος λαογράφος στην Ελλάδα που ασχολήθηκε με το "περιθώριο" και κατέγραψε πρόσωπα και πράγματα περιφρονημένα από την επίσημη ιστορία της χώρας του. Έζησε από κοντά ρεμπέτες, αλήτες, μάγκες, πόρνες και ομοφυλόφιλους, φυλακισμένους, συμμορίτες και καταδιωκόμενους, που έγιναν οι 'ήρωες' των βιβλίων του. Ακάματος συγγραφέας και ερευνητής έγραφε μέχρι το 2003 που πέθανε από καρκίνο. Σύμφωνα με τη διαθήκη του, το πτώμα του αποτεφρώθηκε και οι στάχτες του πετάχτηκαν στον υπόνομο.

:headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang:
 

ΠΥΡΑΥΛΟΣ

Τιμημένος
Εγγρ.
1 Δεκ 2009
Μηνύματα
3.274
Κριτικές
104
Like
2.757
Πόντοι
7.783
... Σύμφωνα με τη διαθήκη του, το πτώμα του αποτεφρώθηκε και οι στάχτες του πετάχτηκαν στον υπόνομο.[/i]

:headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang:

Γιατί χτυπιέστε;
Ο ίδιος το ζήτησε, έτσι ώστε να βρίσκεται παντοτινά εκεί που αγάπησε: Στο Παρίσι, αλλά από κάτω, για να μη φαίνεται.

Συμβολισμός, αλλά ταυτόχρονα ήθελε να είναι προκλητικός και μετά το θάνατό του, πράγμα που κατάφερε.

Στην ταινία φαίνεται η τελετή που έκανε η συμβία του μπροστά στη σχάρα του υπονόμου, όπου και διοχέτευσε την τέφρα του.
 

ΠΥΡΑΥΛΟΣ

Τιμημένος
Εγγρ.
1 Δεκ 2009
Μηνύματα
3.274
Κριτικές
104
Like
2.757
Πόντοι
7.783
Ημιεπιστήμων, όπως αυτοαποκαλούνταν αυτοσαρκαστικά...
 

GIORGOSK

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
14 Σεπ 2005
Μηνύματα
6.571
Κριτικές
4
Like
2.423
Πόντοι
506
είχε δόση μια συνέντευξη στον Βασιλικό στη ΕΤ3, την είχα απολαύσει, χωρίς να τον γνωρίζω μέχρι τότε
 

Επισκέπτης
Ενδιαφέρον άτομο, ο Πετρόπουλος, με αμεσότητα.
Έγινε γνωστός από «Το εγχειρίδιο του καλού κλέφτη» αρχικά και κατόπιν από τα «Καλιαρντά».
Το «κακό» με αυτόν, από την πλευρά των αρχών και της κοινωνικής υποκρισίας δεν ήταν ότι υπέπεσε σε παραπτώματα. Ήταν ότι δε αναγνώριζε την εξουσία, το κατεστημένο και τις αξίες τους.
Το δεύτερο είναι χειρότερο παράπτωμα από το πρώτο. Αν παραδεχθείς το παράπτωμα (ή την αμαρτία) και δεν αμφισβητείς την αρχή που σε κρίνει, έχεις μια θέση στην ιεραρχημένη τάξη της κοινωνίας. Αλλοιώς είσαι ανατροπέας, αιρετικός και άλλα βδελυρά και ας μην έχεις πειράξει κουνούπι στη ζωή σου, κι ας μη εισαι υποκριτής. Ατυχώς, οι θέσεις αυτές υποστηρίζονται(ρητά ή εκ των πραγμάτων) από  μεγάλο μέρος κοινωνίας, αυτό που ο Άσημος ονόμασε «εθνικό κορμό».
Ατομα σαν το Πετρόπουλο, αλλά και τον Άσημο, αντιμετωπίζονται ως ιδιόρρυθμοα μες την (άρρητη) επίθυμία να υποβιβαστούν σε γραφικούς, προκειμένου να μπορέσειη κοινωνία να διαχειριστεί (και να απαλλαχθεί)  από τις επίπονες αλήθειες τους.
Ο Πετρόπουλος, περιέγραψε το Περιθώριο και τους ανθρώπους του, χωρίς απόρριψη αλλά και χωρίς εξωραϊσμούς.
 

ΠΥΡΑΥΛΟΣ

Τιμημένος
Εγγρ.
1 Δεκ 2009
Μηνύματα
3.274
Κριτικές
104
Like
2.757
Πόντοι
7.783
το σκάναρα από την "Ιστορία της Καπότας"
 

Συνημμένα

  • IMG.jpg
    IMG.jpg
    35,1 KB · Εμφανίσεις: 49

giorgios_panag

Μέλος
Εγγρ.
28 Αυγ 2016
Μηνύματα
29
Like
0
Πόντοι
0
Είμαι φοιτητής στην Αρχιτεκτονική Σχολή και κάνω μια εργασία για τα Μπουρδέλα και τα Studio...
Δεν ξέρω πως μου ήρθε αλλά επειδή μπορούμε να διαλέξουμε μόνοι μας το θέμα της εργασίας που θα κάνουμε για να πάρουμε Πτυχίο... είπα ας κάνω κάτι που να με ενδιαφέρει...

Δηλαδή τι το ιδιαίτερο έχει και πάμε εκεί, πως είναι φτιαγμένος ο χώρος, πως αισθανόμαστε μέσα σε αυτόν...
Τι μας τραβάει δηλαδή στα Μπουρδέλα και στα Studios???


Την εργασία την κάνω για κάποια μόνα Μπουρδέλα και Studios, γιατί αλλιώς δεν θα τελείωνα ποτέ.
Για το ΚΟΛΟΚΥΝΘΟΥΣ 63, για το ΚΟΛΟΚΥΝΘΟΥΣ 38Α, για το ΦΥΛΗΣ 136 και για το Studio 22 (Καλλιθέα).
Μπορεί και για 1-2 ακόμη θα σας ενημερώσω αν είναι...

Αν κάποιος από εσάς έχει πάει σε κάποιο από τα παραπάνω Μπουρδέλα ή Studio που κάνω εργασία
και θέλει να με βοηθήσει θα ήθελα να μου στείλει 2-3 φωτογραφίες στο eikones_ergasia@hotmail.com
με ΤΙΤΛΟ το ΟΝΟΜΑ του Μπουρδέλου,Studio που έχει πάει...
η εργασία είναι ΜΟΝΟ για το ΚΟΛΟΚΥΝΘΟΥΣ 63, για το ΚΟΛΟΚΥΝΘΟΥΣ 38Α, για το ΦΥΛΗΣ 136 και για το Studio 22 (Καλλιθέα).

ΕΙΚΟΝΕΣ- ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ:
από ότι του θυμίζουν αυθόρμητα, συνειρμικά τον ΧΩΡΟ,
                                          την ΑΙΣΘΗΣΗ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ,
                                            το ΦΩΣ, την ΜΥΡΩΔΙΑ, τον ΗΧΟ
                                            τι ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΠΡΟΣΕΞΕ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ
                                            το ΔΩΜΑΤΙΟ, την ΑΙΣΘΗΣΗ στο ΔΩΜΑΤΙΟ
                                            το ΣΩΜΑ ΤΗΣ ΚΟΠΕΛΑΣ ή ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΤΗΝ ΚΟΠΈΛΑ ΠΟΥ ΠΗΓΕ
                                            την ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ ΜΕΧΡΙ ΕΚΕΙ
                                            ΠΩΣ ΑΙΣΘΑΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΜΕΧΡΙ ΝΑ ΠΑΕΙ
                                            ΠΩΣ ΑΙΣΘΑΝΕΤΑΙ ΟΤΑΝ ΠΑΕΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΑΙΣΘΑΝΕΤΑΙ ΜΕΤΑ ΟΤΑΝ ΦΕΥΓΕΙ
                                            ΠΡΟΣΕΞΕ ΚΑΤΙ ΣΤΗΝ ΠΟΡΤΑ, ΘΑ ΗΘΕΛΕ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΠΩΣ ΑΛΛΙΩΣ Η ΠΟΡΤΑ

για παράδειγμα: Αν σε κάποιον η μουσική μέσα στο Μπουρδέλο του θύμισε μπουζούκια, ας μου στείλει μια φωτογραφία από μπουζούκια. Αν σε κάποιον το σώμα της κοπέλας μύρισε ή ήθελε να το φάει ας μου στείλει μια φωτογραφία από λουλούδι ή φαγητό. Αν σε κάποιον το φως θυμίζει λουνα- παρκ, ας μου στείλει φωτογραφία από λουνα- παρκ. Αν κάποιον το σώμα της κοπέλας θυμίζει αυτοκίνητο ας μου στείλει φυτογραφία από αυτοκίνητο...

Μπορεί να βάλετε Τίτλο στις ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ή και ένα μικρό ΣΧΟΛΙΟ.

Ότι σας θυμίζει, σας έρχεται πρώτο στο μυαλό. 

Οι φωτογραφίες μπορεί να τις έχετε τραβήξει εσείς ή να τις έχετε βρει από το ίντερνετ.
Απλώς πρέπει να δείχνουν τι έχετε στο μυαλό σας και τι αισθάνεσθε κατά την διαδρομή που πήγατε εκεί, όταν ήσασταν στον χώρο, με την κοπέλα, με το σώμα της, και όταν φύγατε από το χώρο.


Αν κάποιος θέλει να συμπληρώσει το ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ για τον ΧΩΡΟ ας μου στείλει mail στο eikones_ergasia@hotmail.com και να μου ζητήσει το ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ.
Επισημαίνω ότι είναι ΜΟΝΟ Για το ΚΟΛΟΚΥΝΘΟΥΣ 63, για το ΚΟΛΟΚΥΝΘΟΥΣ 38Α, για το ΦΥΛΗΣ 136 και για το Studio 22 (Καλλιθέα). Σας παρακαλώ μην μου στείλετε αν δεν έχετε πάει σε αυτά.

Δεν υπάρχουν αδιάκριτες ερωτήσεις και δεν ζητούνται τα προσωπικά σας στοιχεία!!!

ΒΟΗΘΗΣΤΕ ΜΠΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΩ ΠΤΥΧΙΟ.
Σας ευχαριστώ
 

Ampelale

Τιμημένος
Εγγρ.
10 Οκτ 2015
Μηνύματα
10.243
Κριτικές
35
Like
6.108
Πόντοι
6.796
Ηλίας Πετρόπουλος - Ένας Κόσμος Υπόγειος (Full Documentary)









Κλέφτες, πόρνες, ρεμπέτηδες, μπορντέλα, μηδενιστές, αναρχικοί, χασισοπότες, αντι-πατριώτες, μαχαιροβγάλτες, απάτριδες, αταίριαστοι, κουραδοκόφτες, μυστακιοφόροι, ποιητές και απόκληροι, χοντρές κουφάλες, χαμούρες και συφιλιάρηδες...

Λες και η αυθεντική αυτή φυσιογνωμία, αυτός ο προβοκάτορας λαογράφος, ποιητής, λογοτέχνης, άπατρις μουσάτος αποφάσισε να περισυλλέξει και να καταγράψει όλες τις ανόσιες γωνιές της κοινωνίας μας, τις μπάσταρδες καταβολές της, την ετερογένεια και την πολυχρωμία της, τα αστραποβόλα σκατά της, τις βδελυρές της λέξεις, τη σωτήρια ποταπότητά της.

Όχι για λόγους γραφικότητας, ούτε για να καταλογογραφήσει μία ορισμένη «παθογένεια» με το ψυχρό κλινικό βλέμμα ενός ανατόμου, αλλά για να δείξει με το ανεπανάληπτο ύφος του ότι η ζωή φύεται και αναπτύσσεται, ευδοκιμεί και απλώνεται υπόγεια, στις βρώμικες άμορφες χαοτικές σκουληκιασμένες ρίζες και όχι στα υπέργεια όμορφα άνθη. Άλλωστε, το άνθος δεν είναι παρά μία πρόσκαιρη απόφυση των ριζών...

«Πάντοτε μιλάω από μνήμης/ και τίποτα δεν καταφέρνω να αποδείξω. / Ωστόσο, νιώθω πως οι αναγνώστες μου / εξαγριώνονται από τις κακές λέξεις. / Γι' αυτό, εφεξής, / θα χρησιμοποιώ υποκοριστικά: / μουνάκι, κωλοτρυπιδούλα, ψωλίτσα κτλ. / Οι μινιατούρες, ανέκαθεν / ήσαν προτιμητέες και αποδεκτές», είχε πει λίγο πριν το θάνατό του. Και το εννοούσε...
 

Stories

Νέο!

Stories

Top Bottom