μας μιλανε τα γαλαζια παπαγαλια για τον μπουργκας αλεξανδρουπολη
Ο Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη από τη σύλληψη στο ναυάγιο
Πρόκειται για ένα project που έχει απασχολήσει πολιτικούς, διπλωμάτες, επιχειρηματίες, δημοσιογράφους και έχει περάσει «από σαράντα κύματα» στα 20 περίπου χρόνια που μεσολάβησαν από τη γέννηση της ιδέας, την προετοιμασία της υλοποίησης και τελικά το ναυάγιο που είχε αναγγελθεί τον τελευταίο χρόνο και σφραγίστηκε χθες. Ιδού οι βασικοί σταθμοί αυτής της πορείας:
Το ιστορικό του αγωγού
1993: Το στέλεχος του ομίλου Λάτση Νίκος Γρηγοριάδης (δεν βρίσκεται στη ζωή) παρουσιάζει στον τότε πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη την ιδέα και τη σκοπιμότητα του έργου της κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη.
1994 Μόσχα, 22-23 Νοεμβρίου: Συνάντηση ελληνικών (Λάτσης - Κοπελούζος) και ρωσικών εταιρειών (Gazprom & Ρωσικό Ινστιτούτο Μελετών). Υπογραφή Μνημονίου για τη μελέτη του έργου.
Αθήνα 18-20 Δεκεμβρίου: Επίσκεψη του αντιπρόεδρου της ρωσικής κυβέρνησης Νταβιντόφ και υπογραφή μνημονίου με τον τότε υπουργό Βιομηχανίας Κ. Σημίτη.
1997 Σόφια, 16-17 Οκτωβρίου: Τριμερής συνάντηση εμπειρογνωμόνων. Υπογραφή Πρωτοκόλλου για την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού της μελέτης βιωσιμότητας του αγωγού.
1998 Αθήνα 24 Φεβρουαρίου: Σύσταση Κοινοπραξίας ΔΕΠ-ΘΡΑΚΗ από τη ΔΕΠ (σήμερα ΕΛ.ΠΕ.) με ποσοστό 25% και τους ομίλους Λάτση - Κοπελούζου με ποσοστό 75%. Σκοπός της, η χρηματοδότηση της μελέτης σκοπιμότητας και του βασικού σχεδιασμού του έργου.
2002 Μόσχα, 30 Ιανουαρίου: Συνάντηση της τριμερούς επιτροπής εργασίας. Ολοκλήρωση, αξιολόγηση και έγκριση των αποτελεσμάτων των μελετών.
2003 Αθήνα, 23 Ιανουαρίου: Υπογραφή μνημονίου συνεργασίας κατά τηv περίοδο υλοποίησης του έργου. Τελικά, δεν το υπέγραψε ρωσική πλευρά
7 Δεκεμβρίου 2011: η βουλγαρική κυβέρνηση ανακοίνωσε την επίσημη αποχώρησή της από το σχέδιο, προτείνοντας αμοιβαία υποχώρηση όλων των εταίρων (Βουλγαρίας, Ρωσίας, Ελλάδας). Σε περίπτωση που κάτι τέτοιο δεν συμβεί, η Βουλγαρία θα αποσυρθεί μετά την πάροδο δωδεκαμήνο.
αυτη ειναι η ιστορια