Δεν γνωριζει κανεις πως τα εθιμα των Ρωμαιων δεν περασαν στους Ελληνες ουτε καν μετα τον Κωνσταντινο. Δεν εννοω, αυτο η το αλλο εθιμο, αλλα το ειδος και τη γενικη φορμα εθιμων, σαν εκεινη που απο τους Ελληνες περασε πραγματικα στους Ρωμαιους και απο τους Γαλλους στους Ιταλους κυριως και στους αλλους πολιτισμενους λαους αναλογικα.
Απο τοτε που τα ελληνικα εθιμα σχηματιστηκαν, αυτοι τα μετεδωσαν στους αλλους, αλλα δεν τα δεχτηκαν πια απο κανεναν. Το ιδιο με τη μη διαφθορα της γλωσσας τους και τη διαρκεια της μεχρι σημερα. Η επιμονη που οι Ελληνες εδειξαν παντα για τα πραγματα τα δικα τους και η αποκλειστικη αγαπη που φερουν στο εθνος τους και στους ομοεθνεις τους ειναι υπεροχη. Εχω ακουσει για μερικες αποικιες που ακομα υπαρχουν στη Σικελια και την Κορσικη, οπου ακομα μιλουν ελληνικα, διατηρουν ελληνικα εθιμα και δεν εχουν στενους κοινωνικους δεσμους παρα μονο μεταξυ τους, παροτι κατοικουν αναμεσα σε λαο αλλης εθνικοτητας και υποκεινται σε ξενη κυβερνηση.
Οι αναφορες των ταξιδιωτων στην Ελλαδα και σε αλλες χωρες οπου κατοικουν Ελληνες επιβεβαιωνουν αυτην την ανικητη επιμονη. Οπου υπαρχουν Ελληνες καθολικοι και σχισματικοι, μαζι με αλλους καθολικους, οι Ελληνες καθολικοι, παρα τη θρησκευτικη απαγορευση, απο τους επισκοπους τους (κυριως ξενοι) και τη βαρυτητα που αυτες οι επιταγες εχουν στη γνωμη τους, παρολα αυτα θελουν να παντρευονται με τους ομοεθνεις τους σχισματικους παρα με καθολικους αλλοεθνεις, κανουν συμμαχια μεταξυ τους και συχνα απαρνιουνται το ενα ή το αλλο δογμα.
Θα μπορουσε να συσχετισει κανεις στην παραπανω παρατηρηση, την κακη καταληξη των πολλων διαπραγματευσεων που ειχαν γινει στο Συμβουλιο της Φλωρεντιας, ωστε να υποταχθει η ελληνικη εκκλησια στη λατινικη και να αναγκαστει να αναγνωρισει ξενη αρχη. Ειναι γνωστο, πως ενω ο λατινικος ρυθμος διαχεοταν σε σχεδον ολη την υπολοιπη Χριστιανοσυνη, ο ελληνικος ρυθμος και σε αυτον η ελληνικη γλωσσα διατηρηθηκε στην ελληνικη εκκλησια , σε οποιο κρατος και αν ηταν. Και ειναι γνωστα τα προνομια της ελληνικης Καθολικης εκκλησιας και το ειδος ανεξαρτησιας που της εχει δοθει και παρολα αυτα η αντισταση που αυτη προσπαθει να ασκει στο μερος εκεινο που η Λατινικη εκκλησια διατηρει ακομα πανω της.
Και δεν ειναι θαυμασια η τωρινη κατασταση των Ελληνων? Δεν αναγνωριζονται πια οι ρατσες των Γοτθων, Λομβαρδων, κλπ. απο τις ιταλικες. Ουτε οι γαλλικες απο τις κελτικες ή ρωμαικες ουτε οι αραβικες απο τις ισπανικες. Οι γλωσσες μπερδευτηκαν μαλιστα σε αυτες τις χωρες. Δεν ξεχωριζονται ποτε οι Αραβες απο τους Περσες στην Περσια, η αραβικη θρησκεια εγκατασταθηκε παντου, η περσικη γλωσσα, ολη ανακατη με τα αραβικα. Οι ρατσες και τα εθιμα των Ταταρων, σιγα σιγα συγχεονται στην Κινα με τα εθιμα και ρατσες των Κινεζων. Αλλα οι Ελληνες δεν εγιναν ποτε Τουρκοι ουτε οι Τουρκοι Ελληνες. Δυο θρησκειες, δυο γλωσσες, δυο ηθη και εθιμα,δυο ροπες χαρακτηρα, κλπ. Δυο εθνη με λιγα λογια εντελως διαφορετικα συζουν σε μια χωρα , οπου το ενα ειναι κυριαρχο αν και ξενο, το αλλο ακομα γηγενες αν και σκλαβωμενο.
Και αν τα ελληνικα εθιμα κι επειτα η γλωσσα αλλαξαν σε σχεση με τα αρχικα, αυτη η αλλαγη οφειλεται κυριως στο χρονο και σε αλλες συγκυριες αναποφευκτα αλλοιωτικες, παρα απο την καθημερινη δοσοληψια με ενα ξενο εθνος. Η τωρινη τροποποιηση των εθιμων και φυσης/στασης των Ελληνων, ειναι σχεδον εντελως ανεξαρτητη απο τα αντιστοιχα τουρκικα. Η τωρινη ελληνικη επανασταση, στην οποια συμμετεχουν οι Ελληνες σχεδον ολων των διαφορων κρατων, που ενωσε ενα σκλαβωμενο εθνος σε σημειο που να το κανει ισχυρο, δειχνει ποιο ειναι το εθνικο πνευμα των Ελληνων, τη μνημη και την επιμονη για τα δικα τους πραγματα, τη μοναδικη ενωση ατομων ενος σκλαβωμενου λαου, το μισος που φερουν για τον ξενο με τον οποιο και κατω απο τον οποιο ζουν για, ναι, πολυ καιρο, το εθνικο μισος τελως παντων, αχωριστο απο την αγαπη για το εθνος και πηγη ζωης.
30 Αυγουστου 1821
Giacomo Leopardi
πηγές
Απο τοτε που τα ελληνικα εθιμα σχηματιστηκαν, αυτοι τα μετεδωσαν στους αλλους, αλλα δεν τα δεχτηκαν πια απο κανεναν. Το ιδιο με τη μη διαφθορα της γλωσσας τους και τη διαρκεια της μεχρι σημερα. Η επιμονη που οι Ελληνες εδειξαν παντα για τα πραγματα τα δικα τους και η αποκλειστικη αγαπη που φερουν στο εθνος τους και στους ομοεθνεις τους ειναι υπεροχη. Εχω ακουσει για μερικες αποικιες που ακομα υπαρχουν στη Σικελια και την Κορσικη, οπου ακομα μιλουν ελληνικα, διατηρουν ελληνικα εθιμα και δεν εχουν στενους κοινωνικους δεσμους παρα μονο μεταξυ τους, παροτι κατοικουν αναμεσα σε λαο αλλης εθνικοτητας και υποκεινται σε ξενη κυβερνηση.
Οι αναφορες των ταξιδιωτων στην Ελλαδα και σε αλλες χωρες οπου κατοικουν Ελληνες επιβεβαιωνουν αυτην την ανικητη επιμονη. Οπου υπαρχουν Ελληνες καθολικοι και σχισματικοι, μαζι με αλλους καθολικους, οι Ελληνες καθολικοι, παρα τη θρησκευτικη απαγορευση, απο τους επισκοπους τους (κυριως ξενοι) και τη βαρυτητα που αυτες οι επιταγες εχουν στη γνωμη τους, παρολα αυτα θελουν να παντρευονται με τους ομοεθνεις τους σχισματικους παρα με καθολικους αλλοεθνεις, κανουν συμμαχια μεταξυ τους και συχνα απαρνιουνται το ενα ή το αλλο δογμα.
Θα μπορουσε να συσχετισει κανεις στην παραπανω παρατηρηση, την κακη καταληξη των πολλων διαπραγματευσεων που ειχαν γινει στο Συμβουλιο της Φλωρεντιας, ωστε να υποταχθει η ελληνικη εκκλησια στη λατινικη και να αναγκαστει να αναγνωρισει ξενη αρχη. Ειναι γνωστο, πως ενω ο λατινικος ρυθμος διαχεοταν σε σχεδον ολη την υπολοιπη Χριστιανοσυνη, ο ελληνικος ρυθμος και σε αυτον η ελληνικη γλωσσα διατηρηθηκε στην ελληνικη εκκλησια , σε οποιο κρατος και αν ηταν. Και ειναι γνωστα τα προνομια της ελληνικης Καθολικης εκκλησιας και το ειδος ανεξαρτησιας που της εχει δοθει και παρολα αυτα η αντισταση που αυτη προσπαθει να ασκει στο μερος εκεινο που η Λατινικη εκκλησια διατηρει ακομα πανω της.
Και δεν ειναι θαυμασια η τωρινη κατασταση των Ελληνων? Δεν αναγνωριζονται πια οι ρατσες των Γοτθων, Λομβαρδων, κλπ. απο τις ιταλικες. Ουτε οι γαλλικες απο τις κελτικες ή ρωμαικες ουτε οι αραβικες απο τις ισπανικες. Οι γλωσσες μπερδευτηκαν μαλιστα σε αυτες τις χωρες. Δεν ξεχωριζονται ποτε οι Αραβες απο τους Περσες στην Περσια, η αραβικη θρησκεια εγκατασταθηκε παντου, η περσικη γλωσσα, ολη ανακατη με τα αραβικα. Οι ρατσες και τα εθιμα των Ταταρων, σιγα σιγα συγχεονται στην Κινα με τα εθιμα και ρατσες των Κινεζων. Αλλα οι Ελληνες δεν εγιναν ποτε Τουρκοι ουτε οι Τουρκοι Ελληνες. Δυο θρησκειες, δυο γλωσσες, δυο ηθη και εθιμα,δυο ροπες χαρακτηρα, κλπ. Δυο εθνη με λιγα λογια εντελως διαφορετικα συζουν σε μια χωρα , οπου το ενα ειναι κυριαρχο αν και ξενο, το αλλο ακομα γηγενες αν και σκλαβωμενο.
Και αν τα ελληνικα εθιμα κι επειτα η γλωσσα αλλαξαν σε σχεση με τα αρχικα, αυτη η αλλαγη οφειλεται κυριως στο χρονο και σε αλλες συγκυριες αναποφευκτα αλλοιωτικες, παρα απο την καθημερινη δοσοληψια με ενα ξενο εθνος. Η τωρινη τροποποιηση των εθιμων και φυσης/στασης των Ελληνων, ειναι σχεδον εντελως ανεξαρτητη απο τα αντιστοιχα τουρκικα. Η τωρινη ελληνικη επανασταση, στην οποια συμμετεχουν οι Ελληνες σχεδον ολων των διαφορων κρατων, που ενωσε ενα σκλαβωμενο εθνος σε σημειο που να το κανει ισχυρο, δειχνει ποιο ειναι το εθνικο πνευμα των Ελληνων, τη μνημη και την επιμονη για τα δικα τους πραγματα, τη μοναδικη ενωση ατομων ενος σκλαβωμενου λαου, το μισος που φερουν για τον ξενο με τον οποιο και κατω απο τον οποιο ζουν για, ναι, πολυ καιρο, το εθνικο μισος τελως παντων, αχωριστο απο την αγαπη για το εθνος και πηγη ζωης.
30 Αυγουστου 1821
Giacomo Leopardi
πηγές
Κώδικας:
[URL unfurl="true"]http://www.phorum.gr/viewtopic.php?f=52&t=157141&start=180[/URL]
[URL unfurl="true"]http://www.pelagus.org/it/libri/ZIBALDONE,_di_Giacomo_Leopardi_179.html[/URL]