Νέα

17η ή 25η Μαρτίου 1821 ;;;

  • Μέλος που άνοιξε το νήμα arcturus
  • Ημερομηνία ανοίγματος
  • Απαντήσεις 17
  • Εμφανίσεις 3K
  • Tagged users Καμία
  • Βλέπουν το thread αυτή τη στιγμή 1 άτομα (0 μέλη και 1 επισκέπτες)

arcturus

Μέλος
Εγγρ.
11 Δεκ 2005
Μηνύματα
87
Like
0
Πόντοι
0


Σήμερα παρευρέθηκα στην ιστορική πλατεία των Ταξιαρχών της Αρεόπολης Μάνης στην επέτειο εορτασμού της έναρξης της επαναστασεων του 1821 όπου, από εκείνο τον ελεύθερο κι αδούλωτο τόπο ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης μαζί με άλλους Μανιάτες οπλαρχηγούς ύψωσαν το λάβαρο της επαναστάσεως:
 
«ΝΙΚΗ Ή ΘΑΝΑΤΟΣ» κι όχι «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Η ΘΑΝΑΤΟΣ» διότι ήσαν ελεύθεροι.
Και το ρητό των αρχαίων Σπαρτιατών : «ΤΑΝ Η ΕΠΙ ΤΑΣ»
κήρυξαν τον πόλεμο κατά των τούρκων και ξεκίνησαν για την Καλαμάτα.
...................................................................
Επίσημοι, παρελάσεις, ομιλίες, καταθέσεις στεφάνων προς τιμή των πεσόντων, κι όλα αυτά τα αντίστοιχα που γίνονται σήμερα σε ανάλογες περιστάσεις. (Δεν είμαι σιγουρος αν οι παρευρισκόμενοι  δήμαρχοι, βουλευτές και υπουργοί που ηρθαν για να τιμήσουν τους παλαιούς Μανιάτες, αν χρειαζοταν θα επρατταν το ιδιο η θα την "εκαναν" για ξένο κράτος).
Από όλα αυτά μου έμεινε το εξής:

Δεδομένο και αδιαμφισβήτητο είναι το γεγονός  ότι η  Καλαμάτα απελευθερώθηκε στις 23 Μαρτίου 1821 και η απόδειξη είναι ότι γιορτάζει κάθε χρόνο την ημέρα αυτή.

Επομένως το ότι έχουμε καθιερώσει να γιορτάζουμε σε όλη την επικρατεια την εθνική επέτειο της έναρξης του  αγώνα στις 25 Μαρτίου του 1821 στην Αγια Λαύρα δεν στέκει ιστορικά διότι η επανάσταση είχε ήδη αρχίσει νωρίτερα από άλλο σημείο??.. ;;;
 

Συνημμένα

  • 255.jpg
    255.jpg
    3,7 KB · Εμφανίσεις: 50

psaxnw(1)

Μέλος
Εγγρ.
11 Απρ 2006
Μηνύματα
4.753
Κριτικές
5
Like
35
Πόντοι
16
Αλλος παλι και τουτος...ΟΙ ημερομηνιες ειναι συμβολικες κι οχι ακριβεις...Ειναι δυνατον ρε φιλε να ξεσικωθηκαν μαζι ολοι την ιδια ημερα ακριβως?και πως?με κινητα?τηλεφωνηθηκαν ολοι κι ηπαν ''σημερα ξεκιναμε''...Η επανασταση αρχισε σαφως νωριτερα κι η 25  Μαρτιου εχει μεινει λογω των ιστορικων μαρτηριων για την συγκεκριμενη ημερα!
 

LeoKnight7

Μέλος
Εγγρ.
9 Οκτ 2006
Μηνύματα
407
Like
0
Πόντοι
1
Η 25η Μαρτίου ως ημέρα εορτασμού της επετείου καθιερώθηκε πολύ αργότερα με διάταγμα του Όθωνα, λόγω και της θρησκευτικής εορτής και σαν φόρο τιμής στους αγώνες της Εκκλησίας.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός που αναφέρει ο Μακρυγιάννης ότι κάποια χρόνια αργότερα, με κρατικό διάταγμα, αποφασίστηκε η παύση του εορτασμού της επετείου. Ακολούθησε "εξέγερση" και οργανωμένη διαμαρτυρία μαθητών και σπουδαστών και η επέτειος εορτάστηκε κανονικά.

Τότε η νεολαία είχε τουλάχιστον μνήμη και σκέψη.
 

DIMO

Σεβαστός
Εγγρ.
1 Ιουλ 2006
Μηνύματα
990
Κριτικές
17
Like
10
Πόντοι
1.997
Σήμερα παρευρέθηκα στην ιστορική πλατεία των Ταξιαρχών της Αρεόπολης Μάνης στην επέτειο εορτασμού της έναρξης της επαναστασεων του 1821 όπου, από εκείνο τον ελεύθερο κι αδούλωτο τόπο ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης μαζί με άλλους Μανιάτες οπλαρχηγούς ύψωσαν το λάβαρο της επαναστάσεως:
 
«ΝΙΚΗ Ή ΘΑΝΑΤΟΣ» κι όχι «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Η ΘΑΝΑΤΟΣ» διότι ήσαν ελεύθεροι.
Και το ρητό των αρχαίων Σπαρτιατών : «ΤΑΝ Η ΕΠΙ ΤΑΣ»
κήρυξαν τον πόλεμο κατά των τούρκων και ξεκίνησαν για την Καλαμάτα.
...................................................................
Επίσημοι, παρελάσεις, ομιλίες, καταθέσεις στεφάνων προς τιμή των πεσόντων, κι όλα αυτά τα αντίστοιχα που γίνονται σήμερα σε ανάλογες περιστάσεις. (Δεν είμαι σιγουρος αν οι παρευρισκόμενοι  δήμαρχοι, βουλευτές και υπουργοί που ηρθαν για να τιμήσουν τους παλαιούς Μανιάτες, αν χρειαζοταν θα επρατταν το ιδιο η θα την "εκαναν" για ξένο κράτος).
Από όλα αυτά μου έμεινε το εξής:

Δεδομένο και αδιαμφισβήτητο είναι το γεγονός  ότι η  Καλαμάτα απελευθερώθηκε στις 23 Μαρτίου 1821 και η απόδειξη είναι ότι γιορτάζει κάθε χρόνο την ημέρα αυτή.

Επομένως το ότι έχουμε καθιερώσει να γιορτάζουμε σε όλη την επικρατεια την εθνική επέτειο της έναρξης του  αγώνα στις 25 Μαρτίου του 1821 στην Αγια Λαύρα δεν στέκει ιστορικά διότι η επανάσταση είχε ήδη αρχίσει νωρίτερα από άλλο σημείο??.. ;;;
Είναι σίγουρο ότι η ημερομηνία επιλέχτηκε ειδικά, για να συνυπάρχει και με τη γιορτή του Ευαγγελισμού. Όσαν αφορά την επανάσταση άρχισε σαφώς νωρίτερα. Ο Παλαιών Πατρών Γερμανός, πουθενά στα απομνημονεύματά του δεν αναφέρει τα περί Αγίας Λαύρας, λάβαρου κλπ. Δεν υπήρξε επίσημη (!!!) κήρυξη της επανάστασης και πέρα από αυτό, η Εκκλησία αρχικά ήταν σφόδρα αντίθετη σε οποιαδήποτε τέτοια κίνηση, γιατί κινδύνευαν τα πρόνόμια που είχε. Η επανάσταση ξεκίνησε χάρη στη γενναιότητα κάποιων οπλαρχηγών και η Εκκλησία αναγκάστηκε να ακολουθήσει.
 

psaxnw(1)

Μέλος
Εγγρ.
11 Απρ 2006
Μηνύματα
4.753
Κριτικές
5
Like
35
Πόντοι
16
Να σημειωθει οτι παρα την αντιθεση της επισημης εκκλησιας υπηρχαν και κληρικοι που ηταν υπερ και δεν ηταν και λιγοι...
 

DIMO

Σεβαστός
Εγγρ.
1 Ιουλ 2006
Μηνύματα
990
Κριτικές
17
Like
10
Πόντοι
1.997
Να σημειωθει οτι παρα την αντιθεση της επισημης εκκλησιας υπηρχαν και κληρικοι που ηταν υπερ και δεν ηταν και λιγοι...
Ακριβώς γιατί αυτοί δεν είχαν τίποτε να χάσουν αλλά και επειδή συμπονούσαν πραγματικά τον υπόδουλο λαό.
 

woodstockr

Μέλος
Εγγρ.
4 Νοε 2005
Μηνύματα
932
Κριτικές
3
Like
2
Πόντοι
6
Όσοι ξυπνάτε πρωί και δεν έχετε καφέ μπορείτε να διαβάζεται το παρακάτω και να ξυπνάτε για τα καλά.... Για το θέμα της υποστήριξης της Επανάστασης από την επίσημη Εκκλησία δεν ήμουν εκεί για να ξέρω αλλά θεωρώ πιθανό και το ενδεχόμενο ο Πατριάρχης να πήρε αυτή την απόφαση για να προστατέψει τους Έλληνες των περιοχών που ήταν κοντά στα κέντρα εξουσίας της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (Πόντος, Μ. Ασία, Θράκη, Μακεδονία) και δεν μπορούσαν να υπερασπιστούν τους εαυτούς τους. Θυμάται κανείς ποιος ήταν Πατριάρχης τότε και πως πέθανε?
 

LeoKnight7

Μέλος
Εγγρ.
9 Οκτ 2006
Μηνύματα
407
Like
0
Πόντοι
1
Η επίσημη Εκκλησία ουδέποτε ήταν εναντίον της Επαναστάσεως.

Το μοναδικό που κάποιοι κακοπροαίρετοι έχουν να καταμαρτυρήσουν στην επίσημη Εκκλησία είναι ο αφορισμός που έκανε ο Εθνομάρτυρας Γρηγόριος ο Ε' υπό το βάρος της εκδήλωσης αντιποίνων σε βάρος των αμάχων της Κωνσταντινουπόλεως.

Ο ίδιος δε ήταν μέλος της Φιλικής Εταιρείας και υπέρμαχος της Επαναστάσεως, πράγμα που σε σύντομο χρονικό διάστημα το πλήρωσε με το μαρτύριό του, τη στιγμή μάλιστα που όλοι γνώριζαν τι μοίρα τον περίμενε και πολλοί τον είχαν παρακαλέσει να διαφύγει κρυφά από την Κωνσταντινούπολη.

Και μια που ο woodstockr το ζήτησε αναφέρω και τα εξής.

Τη μέρα του Πάσχα του 1821 σύμφωνα με διάταγμα του Μαχμούτ Β' καθαιρέθηκε ως προδότης και επίβουλος της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Λίγο αργότερα, εκτελέστηκε δι απαγχονισμού μπροστά στην πόρτα του Πατριαρχείου, όπου και έμεινε κρεμασμένο το σώμα ως την Τετάρτη του Πάσχα. Την Τετάρτη, το λείψανο παραδόθηκε σε Εβραίους και Μουσουλμάνους οι οποίοι το έσυραν στους δρόμους πριν καταλήξουν στο λιμάνι και το πετάξουν στον Κεράτιο. Τρεις μέρες αργότερα ανασύρθηκε από το "Άγιος Νικόλαος" του Κεφαλλονίτη Νικολάου Σκλάβου και μεταφέρθηκε στην Οδησσό. Εκεί θάφτηκε με αυτοκρατορικές τιμές σύμφωνα με διαταγή του Τσάρου Αλεξάνδρου.

Ας μην ξεχνάμε δε ότι ως Πατριάρχης αυτός ήταν η επίσημη Εκκλησία
 

SANIM

Σπουδαίος
Εγγρ.
15 Αυγ 2006
Μηνύματα
8.061
Κριτικές
10
Like
1.397
Πόντοι
2.537
τα πολλα λογια ειναι φτωχεια.....ποση ηταν η περιουσια της εκλησιας προ τουρκοκρατιας και ποση εγινε στη διαρκεια της;
 
OP
OP
arcturus

arcturus

Μέλος
Εγγρ.
11 Δεκ 2005
Μηνύματα
87
Like
0
Πόντοι
0
Ναι ρε φίλε psaxnontas αν το δεις επιφανειακά χωρίς ψάξιμο σωστά τα λες δεν είναι δυνατόν να ξεσηκωθούν όλοι μαζί, αλλά αν το ψάξεις παραπερα όταν μιλάμε για έναρξη, από ιστορικής σκοπιάς εννοείται σαφής τόπος και χρόνος όπως λεπτομερώς αναφέρονται  στα εκάστοτε ιστορικά συγκράματα κι απομνημονεύματα απ’ όπου ξεκινά η επανάσταση κι όχι η ημερομηνία που απελευθερώνεται η κάθε πόλη η ο κάθε τόπος. Για ποιες συμβολικές ημερομηνίες και παραμύθια μιλάς. Αυτό είναι παραποίηση των ιστορικών γεγονότων.  Όπως και πολλά αλλά παραμυθάκια για πριν και μετά το ’21 μας έχουν κάνει να τα πιστεύουμε σαν αληθινά. Και ποιος είναι ο Όθωνας που θα καθιερώσει πότε θα γιορτάζουμε, μήπως πολέμησε αυτός τους Τούρκους? Φταίει που ανέκαθεν η Ελλάδα είχε-έχει άχρηστους πολιτικούς που φυλάκιζαν πρόδιδαν εκτελούσαν γνήσιους αγωνιστές όπως το Θεόδωρο Κολοκοτρώνη και βασίζονταν σε βαυαρούς. Είναι γεγονός ότι πάντα όσοι είναι ισχυροι στη μάχη είναι ανισχυροι στην πολιτική κι αυτοί που πρόσφεραν για να γινει η Ελλάδα κράτος όχι μόνο δεν κυβέρνησαν αλλά οι περισσότεροι τελείωσαν άδοξα.  Είναι γνωστή η αντιπαλότητα του Όθωνα με  πατριές της Μάνης κατέστρεψε πολλούς πύργους για να τους υποβιβάσει το ηθικό. Μήπως αυτή η αντιπαλότητα και η δολοφονία του Καποδίστρια από τους Μαυρομηχαλαιους θέλησε να στερήσει από τους μανιάτες μια περίζηλη θέση στην ιστορία η οποία σε πολλές περιπτώσεις  από διάφορους ιστορικούς τους χαρακτηρίζει αδίκως άρπαγες, στερούμενοι εθνικής συνείδησης ? 
 

Spartan_King

Μέλος
Εγγρ.
30 Ιαν 2007
Μηνύματα
225
Like
0
Πόντοι
1
"Η πατρις μου ειναι η ΜΑΝΗ που κανονι δεν την πιανει..."
 
OP
OP
arcturus

arcturus

Μέλος
Εγγρ.
11 Δεκ 2005
Μηνύματα
87
Like
0
Πόντοι
0

Ωραία περιοχή τυχαιρός είσαι θα μου αρεσε να κατάγωμαι κι εγώ απο κει...
 

kaytos

Μέλος
Εγγρ.
4 Ιαν 2007
Μηνύματα
6.904
Like
14
Πόντοι
66
Παιδιά, σημασία δεν έχει η ακριβής ημερομηνία του ξεσηκωμού, αλλά το βαθύτερο νόημα του ως Εθνεγερσία...ʼλλωστε, μία επανάσταση δεν ξεκινάει στα γρήγορα, σαν σπίθα, αλλά αποτελεί προϊόν χρονοβόρων ζυμώσεων που κάποια στιγμή βρίσκουν το "ζωτικό χώρο" να εκδηλωθούν...Πληροφορικά, ας αναφερθεί ότι κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας (επίσημα από το 1453) έγιναν καμιά ... 40ριά προσπάθειες εξέγερσης, με κορυφαία τα Ορλωφικά (1769-70)...
 

PA_2007

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
12 Ιαν 2006
Μηνύματα
2.198
Κριτικές
6
Like
2.645
Πόντοι
456
Kαταγομαι και εγω απο εκει και πραγματι αυτη την ημερομηνια γιορταζεται η αρχη του αγωνα.Η Μανη ομως ηταν παντα ελευθερη και για αυτο θεωρειται σαν το ξεκινημα της επαναστασης η 25 Μαρτιου,επειδη εγινε σε περιοχη υπο Τουρκικη κατοχη.
 

kolpos75

Σεβαστός
Εγγρ.
19 Σεπ 2006
Μηνύματα
4.094
Like
4.541
Πόντοι
1.706
Το θέμα δεν είναι η εκκλησία και η επανάσταση, αλλά οι Μανιάτες και η επανάσταση....οι 300 του Λεωνίδα ήταν πρότυπο για όλη την Μάνη και μιας τώρα παίζεται και η ταινία.....ας σημειωθεί πως κατα τον ίδιο τρόπο 800 Μανιάτες πολέμησαν τους χιλιάδες Τουρκοαιγύπτιους του Ιμβραήμ στην Βέργα της Καλαματας.......αντί για Θερμοπλυλες τότε είχαν επιλέξει στενό και ύψωμα......ήταν η δεύτερη φορά κατά την οποία το Μολων Λαβε ειπώθηκε και τιμήθηκε και δικαιώθηκε.....θα ήθελα να ανφε΄ρω πως εκείνεσ τις ημέρες έγραψαν ιστορ'ια και οι γυναίεκς της Μάνης πολεμ΄ντας και ΝΙΚΩΝΤΑΣ των οργανωμένο στρατό απόβασης του Ιμπραήμ στην προσπα΄θεια να κυκλωσει τους Μανίατες άνδρες οι οποίοι του είχαν προκαλέσει μεγαλες απώλεις απο την πρώτη κίολας μέρα.........ΝΙΚΗ Η ΘΑΝΑΤΟΣ....δείχνει πως οι Μανιάτες ποτέ δεν δικαώθηκαν από ην σύγχρονη ιστορία επίσης....αντι αγωνιστές οι υπόλοιποι τους έβγαλαν φονίαδες......
 

kaytos

Μέλος
Εγγρ.
4 Ιαν 2007
Μηνύματα
6.904
Like
14
Πόντοι
66
θα ήθελα να ανφε΄ρω πως εκείνεσ τις ημέρες έγραψαν ιστορ'ια και οι γυναίεκς της Μάνης πολεμ΄ντας και ΝΙΚΩΝΤΑΣ των οργανωμένο στρατό απόβασης του Ιμπραήμ στην προσπα΄θεια να κυκλωσει τους Μανίατες άνδρες οι οποίοι του είχαν προκαλέσει μεγαλες απώλεις απο την πρώτη κίολας μέρα

Οι γυναίκες της Μάνης, οι οποίες πολέμησαν τον, κατά τα Ευρωπαϊκά πρότυπα οργανωμένο και εκπαιδευμένο, στρατό του ιδιοφυούς Ιμπραήμ με ... δρεπάνια.
Όσο για τους Μαυρομιχαλέους, οι οποίοι έχασαν ΠΑΝΩ ΑΠΟ 200 ΑΤΟΜΑ της ευρύτερης οικογένειάς τους στον αγώνα, πλήρωσαν την υστεροφημία τους με το φόνο του Καποδίστρια...
 

Spartan_King

Μέλος
Εγγρ.
30 Ιαν 2007
Μηνύματα
225
Like
0
Πόντοι
1
Οντως τα γυναικοπαιδα, με τους πρεσβυτερους σε ηλικια ανδρες που ειχαν μεινει πισω, κατατροπωσαν τους αραπαδες του Ιμπραημ στην μαχη του Διρου...Μαχη για την οποια (δυστυχως) δεν υπαρχει καμια αναφορα στα σχολικα βιβλια (οπως και για πολλα αλλα)...Οι Μαυρομιχαλαιοι υπηρξαν απο τους πρωτεργατες του ξεσηκωμου προσφεροντας θυσια για την ελευθερια της πατριδας πολλους "σερνικους" της οικογενειας...
 

kappa_fi

Μέλος
Εγγρ.
30 Ιουν 2018
Μηνύματα
1.745
Like
281
Πόντοι
36
www.alerta.gr/archives/12288?fbclid=IwAR2KtWI1skX3OI4p7AtAxedtL-_svXr9vUytubryuseKmnPf7QFY2r_Yz3w]1821: Το ουρλιαχτό της ελευθερίας[/url]



Κανένας δεν επαναστατεί επειδή έτσι του κάπνισε, επειδή δεν είχε τίποτα καλύτερο να κάνει, επειδή βαριόταν αφόρητα μια κάποια μέρα της ζωής του. Κανένας δεν εξεγείρεται επειδή το διάβασε σε κάποια βιβλίο, επειδή πέρασε χρόνια να αναρωτιέται γι’ αυτό. Κανένας δεν μπαίνει στη φωτιά ρισκάροντας τη ζωή του επειδή ένα θεωρητικό σχήμα του είπε πως πρέπει να ρισκάρει τη ζωή του. Κανένας· ο άνθρωπος γίνεται επαναστάτης γιατί δεν μπορεί να κάνει διαφορετικά, γιατί είναι α π ε λ π ι σ μ έ ν ο ς.

Η επανάσταση του 1821 έγινε από τους απελπισμένους. Μπορεί να την οραματιστήκαν κάποιοι έμποροι από την Οδησσό, μπορεί να την σκέφτηκαν κάποιοι εμιγκρέδες αστοί στο Παρίσι, μπορεί να την στήριξαν κάποιοι προύχοντες ντόπιοι φεουδάρχες και καλαμαράδες, μπορεί να την σιγόνταραν κάποιες ξένες κυβερνήσεις, μπορεί να την πόθησαν ρομαντικοί διανοούμενοι και ποιητές· όλοι αυτοί είχαν —βέβαια— τους λόγους τους. Όμως η επανάσταση δεν θα γινόταν ποτέ αν η οργή της απελπισίας δεν σάρωνε τις ψυχές των καταπιεσμένων, αν ο κόμπος από την συσσωρευμένη αδικία δεν έπνιγε το λαιμό εκατοντάδων χιλιάδων απλών ανθρώπων, αν σε μια κρίσιμη στιγμή, ικανή να σπάσει το καταπιεστικό συνεχές του χρόνου, το πάθος για το οριστικό σπάσιμο των αλυσίδων δεν γινόταν η ηχώ ενός μαζικού «ως εδώ».

Ελευθερία ή θάνατος, λοιπόν. Γιατί η επανάσταση που σπάει τη τζαμαρία της ιστορίας, γίνεται συλλογική πράξη όταν αυτοί που δεν αντέχουν πια το βάρος των αλυσίδων, αποφασίζουν να παλέψουν με μόνο όπλο της ζωή τους —το μόνο πράγμα που έχουν, άλλωστε— για το μόνο πράγμα που αξίζει να παλεύει κανείς: για την ελευθερία.

Η ελευθερία έρχεται με το μαχαίρι στα δόντια —έλεγε μια παλαιά προκήρυξη— με την ανειρήνευτη μανία να σπάσει τις αλυσίδες, όλες τις αλυσίδες. Γι’ αυτό και καμία επανάσταση, όσες ένδοξες σελίδες και αν έγραψε, όσες μάχες και να έδωσε, δεν δικαιώθηκε ποτέ οριστικά. Όσο η αδικία επιμένει, όσο η παλαιά τάξη επιστρέφει παίρνοντας διαρκώς νέες μορφές, όσο η καταπίεση, ο αποκλεισμός, η βία, ο πόνος και η εξαθλίωση γίνονται το υστερόγραφο της εξουσίας, τόσο συνεχίζει να είναι δίκαιο να εξεγείρεσαι· να είναι δίκαιο να επαναστατείς.

Σήμερα —δυστυχώς— ξέρουμε την παραδοξότητα του αγώνα, τον αντεστραμμένο μύθο της επανάστασης. Ξέρουμε πως η επανάσταση που ηττάται γίνεται μνήμη — παρακαταθήκη για το αύριο, η επανάσταση που «κερδίζει» γίνεται κράτος· μια νέα μορφή της παλαιάς αδικίας. Μετά την επανάσταση έρχονται οι ειδικοί να μας μιλήσουν για το “νόημά” της, να μας “διαφωτίσουν” για τα ποίος, τα πού και τα γιατί της ιστορίας, να μας νομοθετήσουν για τα αγαθά της ελευθερίας που κέρδισαν οι αγώνες και να μας υπενθυμίσουν πως «σήμερα …δεν είναι καιρός για επαναστάσεις», πως «σήμερα ζούμε στον καλύτερο δυνατό (θαμαστό καινούργιο) κόσμο».

Ας μην είμαστε αφελείς. Το ποια θα είναι η έκβαση μιας επανάστασης, το αν «θα γίνει μνήμη ή θα γίνει κράτος», το αν θα παγιώσει έστω κάποιες κατακτήσεις για τους ανέλπιδους που έβαλαν το κεφάλι τους στο ντορβά ή αν απλά η αδικία θα πάρει νέες, πιο σκληρές μορφές, είναι κάτι που κρίνεται στο εσωτερικό της επανάστασης. Αυτό έγινε και στην επανάσταση του 21’. Γιατί οι επαναστάτες έχουν τη δυστυχία να μην πολεμούν μόνο τους εχθρούς τους, έχουν και τους “φίλους” τους να αντιμετωπίσουν. Κολαούζους που τρέχουν σαν τους χρηματιστές του λονδρέζικου Σίτι να κεφαλαιοποιήσουν τα κέρδη της νέας εξουσίας, όταν το αίμα τρέχει στους δρόμους, όταν επικρατεί γι’ αυτούς αυτή η υπέροχη “μεγάλη αναταραχή”.

Κι όμως αυτοί οι κολαούζοι θα οικοδομήσουν το νεοελληνικό κράτος και την ιδεολογία του: τον εθνικισμό. Αυτοί οι κολαούζοι θα οικοδομήσουν τη μυθολογία της επανάστασης, μια κατασκευασμένη αφήγηση γεμάτη ψέματα, στρεβλώσεις και παραμύθια. Αυτοί οι κολαούζοι, που αφού πρώτα φίμωσαν, εκτέλεσαν, φυλάκισαν ή καταδίκασαν στην εξαθλίωση τους επαναστάτες, μετά τους έστησαν ανδριάντες και μας είπαν τι δήθεν οραματιστήκαν αυτοί που κάποτε βγάλανε τα σπαθιά απ’ τα θηκάρια. Γιατί οι κολαούζοι έπνιξαν την επανάσταση μέσα στα σπλάχνα του νεοελληνικού κράτους όπως ο πρωτομάστορας τη γυναίκα του στα θεμέλια του γεφυριού της Άρτας.

200 χρόνια μετά την επανάσταση του 21 επίσημοι θεσμοί, εθνικιστικοί όμιλοι, μαζικά μίντια και κρατικοί οργανισμοί, επιχειρούν με έναν κατακλυσμό εκδόσεων, συνεδρίων, εκδηλώσεων και κακόγουστων θεαμάτων, να πνίξουν την α λ ή θ ε ι α της επανάστασης. Εθνικιστές, κοσμοπολίτες και (νεο)φιλελεύθεροι, παρά τις διαφορές τους, συμφωνούν σε ένα πράγμα: στην πλήρη απαξίωση του διαχρονικοί δικαίου των επαναστατών, στην πλήρη ισοπέδωση των πολλαπλών αληθειών των καταπιεσμένων, των πληθυντικών (εν τέλει) επαναστάσεων του 1821.

Γιατί την επανάσταση δεν την έκανε —δεν την κάνει ποτέ— ένα ενιαίο υποκείμενο· όσο κι αν οι θεωρίες προσπαθούν να το κατασκευάσουν. Ένα υποκείμενο με ενιαία γλώσσα, θρησκεία και εθνική συνείδηση. Γιατί το 21 εξεγέρθηκαν ετερόκλητα πλήθη καταπιεσμένων: γυναίκες και άνδρες, Αρβανίτες, Ρωμιοί, Βλάχοι και Σλάβοι, ψαράδες, εργάτες και κολίγες, κυνηγημένοι κλέφτες και δούλοι, νησιώτες, πεδινοί και ορεσίβιοι, άνθρωποι με διαφορετικές γλώσσες, με άλλες κουλτούρες, φορεσιές, με διαφορετικές μουσικές και τραγούδια. Δεν υπήρξε λοιπόν κάτι ενιαίο, παρά μόνο η γενική αίσθηση της κοινωνικής αδικίας που συμπυκνώνει την επαναστατική πράξη και οραματίζεται έναν νέο, πιο δίκαιο κόσμο: έναν κόσμο που θα χωράει όλους τους (διαφορετικούς) κόσμους.

Επιχειρώντας ένα μικρό αντίβαρο στον ορυμαγδό των εκδηλώσεων αποφασίσαμε να διοργανώσουμε ένα διεθνές συνέδριο, με ορίζοντα το φθινόπωρο του 2021, με στόχο να αναδείξουμε όλες τις έντεχνα συσκοτισμένες πληθυντικές αλήθειες της επανάστασης. Επιχειρώντας να αναδείξουμε την διαχρονικότητα της επανάστασης ως κραυγής των καταπιεσμένων, ως ουρλιαχτού της ελευθερίας.



———————————————————————

Ακολουθεί το κάλεσμα του Συνεδρίου. Περισσότερες πληροφορίες στο σύνδεσμο:


 

Συνημμένα

  • αστεγο-1250x640.jpg
    αστεγο-1250x640.jpg
    263,1 KB · Εμφανίσεις: 53

Stories

Νέο!

Stories

Top Bottom